افزايش انحراف شست پا با كفش تنگ و نوك باريك

دكتر پيمان ميرشاه ولد متخصص ارتوپدى و جراح گفت: هالوكس والگوس عبارت است از انحراف شست پا به سمت خارج به صورتى كه شست پا به انگشت كنارى خود فشار آورده و مى تواند در زير آن قرار گيرد.
دكتر ميرشاه ولد با اشاره به اين كه اين بيمارى به دو دليل از نظر ظاهرى و يا به علت آرتروزى كه بروز مى كند مى تواند براى بيمار مشكل ساز باشد افزود: علل بروز هالوكس والگوس به درستى مشخص نشده است اما مى توان عامل ارث و محيط را در بروز آن موثر دانست. همچنين پوشيدن كفش تنگ و نوك باريك مى تواند در بروز اين بيمارى موثر باشد.
دكتر ميرشاه ولد ادامه داد: علت بروز آرتروز در اين بيمارى انحراف محور حركتى شست است كه موجب فشار نامتقارن به سمت غضروفى مفصل مى باشد. وى در خصوص علايم هالوكس والگوس افزود: انحراف ظاهرى خود شست به سمت خارج برجستگى كنارى شست به سمت داخل پهن شدن سرپا و جلوى پا دردناك بودن مفصل شست پا و انگشت كنارى هنگام راه رفتن همچنين قرمزى مفصل شست پا و ناحيه برجستگى آن از علايم اين بيمارى به شمار مى رود.
اين متخصص ارتوپدى درباره درمان اين بيمارى افزود: در موارد خفيف مى توان از شست بندهاى مخصوص هالوكس والگوس استفاده كرد كه استفاده اين وسيله به خصوص در كودكان و نوجوانان بسيار مفيد است. در موارد شديد اصلاح هالوكس والگوس با كمك جراحى صورت مى پذيرد براى بررسى شدت هالوكس والگوس لازم است عكس راديوگرافى از پا در وضعيت ايستاده گرفته شود تا زواياى شست پا تعيين شود.
وى افزود: در مواردى كه اين زوايا از شدت بيشترى برخوردار باشد عمل سنگين ترى در بر خواهد داشت به همين دليل بعد از جراحى در بعضى موارد گچ گرفته مى شود و گاهى بدون گچ بانداژ مى شود.